Programul Start-Up Nation Romania
Ce este Programul Start-Up Nation (SUN)?
Programul Start-Up Nation reprezintă o schemă de ajutor de minimis finanțată de Guvernul României, ce are obiectiv principal "stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii și îmbunătăţirea performanţelor economice ale acestora,
crearea de noi locuri de muncă, inserția pe piața muncii a persoanelor
defavorizate, șomerilor și absolvenților, creșterea investițiilor în tehnologii
noi inovative."
Care este bugetul schemei de minimis şi modalitatea de
acordare a ajutoarelor de minimis?
Bugetul alocat schemei de minimis pentru
anul bugetar 2017, aprobat prin Legea nr. 6/2017 a Bugetului de Stat pe anul 2017 este de 1.713.798.000 lei.
Prin implementarea programului în anul
2017 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de maxim 10000 de
beneficiari.
Finanțarea în cadrul prezentei scheme de
minmis se face din fonduri de la bugetul de stat și fonduri europene.
Care sunt beneficiarii de ajutor de
minimis în cadrul Programului?
Beneficiarii eligibili ai Progamului sunt societăţile (microîntreprinderi,
întreprinderi mici şi mijlocii) care îndeplinesc cumulativ, la data completării planului de
afaceri online (anexa 1), următoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt înregistraţi conform Legii nr.31/1990 privind societăţile,
republicată, cu modificările şi completările
ulterioare sau în baza Legii
nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei sau în baza
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului României nr.6/2011 pentru stimularea
înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii
debutanti în afaceri, cu modificările şi completările ulterioare;
b) sunt IMM, conform prevederilor art. 2 şi ale art. 4 alin. (1) lit. a),
b) sau c) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare,
care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai
2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (au
până la 249 de angajaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la
50 milioane euro sau deţin active totale de până la 43 milioane euro,
echivalent în lei).
c) este
considerată întreprindere autonomă, legată, parteneră sau întreprindere unică;
d) au
capital social integral privat;
e) asociaţii
sau acţionarii care deţin mai multe societăţi nu pot aplica în cadrul
prezentului program decât cu o singură societate.
f) sunt înregistrate la Oficiul Registrului
Comerţului, au sediul social/punct de lucru şi îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul României;
g)
codul CAEN pentru care solicită finanţare este eligibil în cadrul
Programului (Anexa 13) şi autorizat pînă la momentul depunerii primei cereri de
rambursare/plată, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalităţilor
la înregistrarea în Registrul Comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor
familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi
la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi
completările ulterioare. Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN;
h) sunt
înființate de către persoane fizice după intrarea în vigoare a ordonanței de
urgență nr. 10/2017, respectiv după data de 30 ianuarie 2017;
i) nu
au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru
sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru, la data semnării
acordului de finanțare; Solicitanţii care au datorii eşalonate, nu sunt
eligibili pentru a accesa Programul.
j) nu au depăşit plafonul de
minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei exerciţii financiare consecutive
pentru o întreprindere unică, aşa cum este aceasta definită de Regulamentul UE
nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor
107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de
minimis şi 100.000 Euro pe durata a trei
exerciţii financiare pentru beneficiarii care desfăşoară activităţi de
transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost. Plafoanele se aplică
indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi
indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din
fonduri comunitare.
k) nu se
află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare
silită, închidere operaţională,
insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii;
l) nu au fost subiectul unei decizii a
Comisiei Europene / OTIMMC de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în
care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi
creanţa integral recuperată, cu penalităţi aferente;
l) este înființată de către persoane fizice
care nu au sau nu au avut calitatea de acționar sau asociat într-un alt IMM
care desfășoară sau a desfășurat aceeași activitate autorizată pe care aplică în
cadrul programului în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la
deschiderea sesiunii de înscriere.
Care este valoarea maxima a ajutorului financiar?
Alocaţia Financiară
Nerambursabilă poate fi de maxim 200.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta 100%
din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente
proiectului.
Care sunt cheltuielile eligibile in cadrul Programului?
Cehtuielile eligibile in cadrul Programului trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii
eligibile:
a) Echipamente tehnologice, maşini, utilaje, electrostivuitoare,
motostivuitoare şi instalaţii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare
desfăşurării activităţilor pentru care a solicitat finanţare, cu excepţia
jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard,
automatelor muzicale;
b) Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru
prestări servicii şi comerţ (clădiri, hale de producţie, spaţii amenajate
pentru activităţi de prestări servicii, producţie şi comerţ, inclusiv din
elemente prefabricate). Valoarea activului achiziţionat în cazul programului se
va face pe baza unei evaluări al unui expert evaluator ANEVAR cu excepţia
spaţiilor din elemente prefabricate. Activele din cadrul acestei categorii nu
trebuie să aibă destinaţie locativă, trebuie să fie puse în funcţiune la locul
implementării proiectului, la momentul decontului;
c)
Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare pentru
cod de bare, cântare electronice cu/fără printer pentru etichetare, aparate de
marcat electronice fiscale;
d)
(1) Mijloace
de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete,
rulote cu sau fără motor pentru comerț stradal și autoutilitare din categoria
N1, N2, N3, cu excepţia vehiculelor de teren simbol G, conform Ordinului MLPTL
211/2003 cu modificările şi completările ulterioare, exceptând vehiculele de
transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, solicitate de
întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor
sau contra cost.
(2) Pentru activitățile de rent a car,
școli de șoferi, taxi nu este limitată valoarea maximă și numărul de autoturisme
achiziționate.
(3) Pentru alte activități în afara celor
prevăzute la alin (2), autoturismele sunt eligibile
pentru toate activitățile din cadrul programului, cu justificarea necesității
achiziționării acestora în planul de afaceri, în limită maximă de 36,000 lei
fără TVA și maxim 1 autoturism / beneficiar.
(4) În cazul în care întreprinderea
beneficiară de ajutor de minimis, pe lângă activitatea eligibilă pentru care
solicită ajutor în cadrul schemei de minimis, desfăşoară şi activităţi de
transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, nu poate utiliza
ajutorul de minimis pentru achiziţionarea de mijloace de transport marfă, decât
dacă se asigură, prin separarea activităţilor sau o districţie clară între
costuri, că activitatea exclusă din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază
de ajutoare de minimis;
e) Echipamente IT tehnică de
calcul (tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă
/copiator /multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării
activităţii, sisteme audio-video,etc.);
f) Achiziţionarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2
Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale,
conform Hotărârii Guvernului nr.
2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale
de funcționare a mijloacelor fixe, cu completările şi modificările
ulterioare;
g) Achiziţionarea de
instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie,
precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru
eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare;
h) Achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente
spaţiului de desfășurare a activității de comerţ, producţie sau servicii;
i) Salariile, utilitățile și cheltuielile
aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru
prestări servicii şi comerţ (clădiri, hale de producţie, spaţii amenajate
pentru activităţi de prestări servicii, producţie şi comerţ, inclusiv din
elemente prefabricate). Spatiile pentru care se acorda chirie nu trebuie să
aibă destinaţie locativă. Salariile se decontează la nivelul salariului mediu, inclusiv
contribuțiile aferente angajatorului. Decontarea se face pentru valoarea
salariilor, utilităților și chiriei aferente după momentul semnării acordului
pentru perioada de implementare;
j) Realizarea unei pagini web pentru prezentarea și promovarea activităţii
solicitantului şi a produselor sau serviciilor, inclusiv cheltuieli înregistrare
domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi
care trebuie să fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului
de minimis, în limita maximă a 8000 lei
fără TVA;
k) Active necorporale referitoare
la brevete de inventie, francize[1], etichetare ecologică, licenţe, etichetare ecologică, software pentru comerţul
on-line, software-uri
necesare desfăşurării
activităţii pentru care se solicită finanţare;
l) Cursuri de dezvoltare a abilităţilor
antreprenoriale – pentru asociatul/administratorul societăţii aplicante, curs
organizat de către un organism autorizat recunoscut de educaţie antreprenorială
în limita a maxim 3000 lei fără TVA. Furnizorii de servicii de instruire
eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de
instruire autorizate, care vor prezenta documente justificative privind
calificarea persoanelor ce realizează instruirea în domeniul respectiv;
m) Taxa
pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA
conform Codului Fiscal;
n) Consultanţă pentru întocmirea
documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi
implementarea proiectului, dar nu mai mult de 8000 lei fără TVA; Această
activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanţare.
Furnizorii de servicii de consultanţă eligibili în cadrul Programului pot fi
numai organizaţii furnizoare de consultanţă, care au dreptul legal de a
desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în
statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfăşurată
una dintre activităţile incluse în cod CAEN clasa 70.
Pentru informații suplimentare legate de Program nu ezitati sa ne contactati pe mail la drdprocons@gmail.com !
[1] se va prezenta
dovada înregistrării mărcii francizate la organismul abilitat din România sau
din ţara de origine, cu traducere autorizată în limba romană;
Comentarii
Trimiteți un comentariu